Nuffnang

Thursday, 29 October 2015

Benih Markisa (Dibuka untuk Pesanan)



Dibuka untuk pesanan

Biji Benih Buah Markisa
RM3.00/Bungkus

Bayaran Post
RM8.00 Sabah/Sarawak
RM12.00 Semenanjung Malaysia

Pesanan Hanya di Kirim setiap Hari Isnin dan Jumaat

Untuk Tempahan Sila Email Terlebih dahulu
abdullah.madil77@gmail.com

Saturday, 24 October 2015

Green Grape & Red Grape

Semalam aku beli pokok anggor hijau dan pokok anggur merah. Aku beli kat nursery, terima kasih kepada kak suraya kerana kalau dia tak bawa aku kesana tak tahu aku kat situ ada nursery. Kalau orang tanya jenis apa.. aku tak tahu anggor ini jenis apa. yang aku tahu cina yang jual tu kata. anggor hijau n anggor merah. 

 Green Grape


Red Grape

dah lama aku mengidam nak tanam anggor nie. Sebab adik aku kat kampung ada juga tanam anggor. rasa cemburu lah kan adik tanam dah tinggi.

baru tercapai lah nak tanam. harap anggor ini hidup dengan suburdi bawah jagaan aku. Yang paling penting berbuah.. cukup masa nanti aku update lagi perkembangan anggor ini.

Lemon Balm


Setelah sekian lama aku bertanam pokok ini baru tahu nama nya Lemon Balm.


Aku beli kat pasar minggu, batang dia macam nie je. Jaga dan lihat dia membesar memang seronok.


Pokok ni memang suka kat kawasan panas. Sebab tu aku letak kat ada cahaya matahari dia memang tumbuh membesar menjadi johan.



Siang, Malam, Pagi, Petang, Tengahari dan Tengahmalam aku ambik gambar.. 

Setiap kali aku siram mesti aku akan layangkan tangan kat pokok nie. cium tangan lepas tu urmmmmmm bau serai dia sedap sangat.







Friday, 16 October 2015

Bunga Rama-Rama

Ini pokok rama-rama yang aku beli kat pasar minggu. Dah sebulan lebih aku beli ni. Bunga dia cantik sangat disamping daun nya macam rama-rama.

Memang jarang kita jumpa bunga macam nie. Hari tu aku jumpa warna hijau daun nyer kat pasar minggu masa tu aku tak beli. tunggu minggu satu lagi dah tak ada dah..melepas hahahahaha



aku tanam ni kenapa tak rendang. Macam nie je.. tak sabar nak rendang-rendang meriah di hari raya baru nampak cantikkan.





Nanti kalau jumpa versi lain aku share pulak kat sini...

Rosmarry


Sebelum ini aku tidak menyangka bahawa Pokok Herba Rosemarry boleh tumbuh di Borneo. Biasalah mindset aku nie bila herba orang barat hanya boleh tumbuh di kawasan barat jer.
Bila lihat dalam channel AFC, FoodNetwork dan Rancangan Masakan yang ada kat TV. kebanyakan menggunakan Herba Rosmarry dalam masakan mereka.

kenapa lah aku tak terfikir sebelum ini nak google adakah Rosemarry boleh di tanam. rupa nya ada yang dah tanam. Peluang ini aku nak jual dengan orang kampung aku.

Adik aku kata kat kampung sekarang dah ada pasar tani. Orang jual bunga jew tak ada yang jual herba. urmmmm peluang ini aku nak jadikan sebagai side income.

Aku dah semai banyak-banyak herba-herba ini untuk dihantar ke kampung dijual. mana tau boleh buka nursery..

Halia Berbunga / Ginger's Flower


Aku terkejut halia yang aku tanam berbunga. Bunga pun cantik berseri kembang di waktu pagi. Kata jiran aku ini bukan halia makan, ini adalah Halia bunga. Alkisah nie.. halia nie aku jaga dari tuan asal nyea. dulu macam nak mati dah rupa dia. Jadi aku jaga dia tukar tanah baru dan siram...


Setiap pagi sebelum nak pergi kerja aku lihat bunga halia nie.. cantik sangat gabungan purple dan kuning menyerlah kecantikan nya. Nampak lawa nampak lawa pakai halia..hahahah



Ada juga aku tanya kawan-kawan aku mereka tak tahu. mereka tak tahu mungkin bukan kaki menanam kot.



Sunday, 11 October 2015

Tempat Semaian Dari Kertas Surat Khabar.

Hari ini aku nak share bagaimana hendak membuat tempat semaian yang paling jimat dalam dunia ini. Kos dia sikit je,

Watak Utama
1. Kertas Surat Khabar Lama. Baru boleh juga asalkan tak guna lagi.
2. Gunting
3. Silo tape (asalkan silo tape )
4. Botol ( ikut suka lah nak bulat ke nak petak ke.. )


Cara Membuatnya

 Lipat 

Gunting

Lipat supaya panjang kertas tidak over sangat dengan botol
 
Gulungkan kertas menggunakan botol. aku guna botol minyak wangi. sebab macam cukup jer nak letak biji benih.

 Selepas digulung Silo Tape kan. 


 Lipat kat bontot ikut botol. Guntingkan supaya senang nak lipat.


 Dah lipat bontot botol tu silo tape lagi


 jadi lah macam nie....


 Tadaaa Siap... 1




 
Kemudian... Masukkan medium tanah dan masukkan benih... so jimat sikit kos nak beli tempat menyemai...


Selamat Mencuba...

Friday, 2 October 2015

Kisah Strawberry Lagi

Ingat tak aku pernah post pasal buah strawberry yang aku beli dari pasar raya dan aku cungkil biji dari kulit strawberry. Nah hari ini aku nak beri gambaran yang jelas. Kira nya nak buat kronologi.


Selepas aku lihat di youtube cara-cara untuk mengeluarkan biji benih strawberry. jadi aku beli sebungkus strawberry dari pasar raya mulalah aku cungkil-cungkil biji dari buah strawberry.


Aku cungkil 2 biji strawberry tetapi aku dapat banyak biji benih nyer. memang sengsara nak cungkil biji benih nie. hahahah nasib baik buah nya besar senang nak pegang.


Lepas tu kan. aku semailah dalam tanah campor nie. aku tak tahu lah tanah ni boleh guna ke tidak. aku pakai je mana-mana tanah. Aku pernah masukkan bekas aku semai biji strawberry ni dalam peti ais. hahahaha konon nak dapatkan suasana sejuk ala-ala cameron highland. hahahahaha dah boring letak dalam peti ais. aku letak kat luar.. lama juga aku letak dalam peti ais seminggu macam tu.

Lepas tu bila aku letak kat luar... nak terkejut aku biji biji nya mula bercambah macam tauge.



dan yang terkini mereka dah tegak berdiri macam gambar kat bawah nie. lepas nie aku sibuk nak cari tanah campur nak semai dalam pasu.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang