Nuffnang

Sunday 23 August 2015

Pelajar 16 tahun dakwa enjin carian ciptaannya lebih tepat dari carian Google

Anmol Tukrel, seorang pelajar warga India yang berasal dari Kanada kini mencabar kuasa Google dengan mencipta enjin carian yang didakwanya lebih tepat dari carian Google .


Pelajar berusia 16 tahun itu berkata enjin carian yang dicipta itu adalah 47 peratus lebih tepat dari enjin carian Google.

Enjin carian Tukrel itu merupakan sebahagian dari projek yang direka untuk dihantar ke Pameran Sains Google, yang merupakan persaingan global atas talian.

Persaingan itu terbuka kepada semua pelajar berusia 13 hingga 18 tahun.

Menurut Tukrel, setelah beberapa bulan bertungkus-lumus berusaha, akhirnya dia berjaya menyiapkan projek tersebut.

Bukan itu sahaja, Tukrel juga mengambil kira-kira 60 jam untuk mengkodkan enjin carian tersebut.

"Pada mulanya, saya rancang untuk mencipta sesuatu dalam ruang carian kerana ia merupakan satu perkara yang mencabar.

"Tetapi apabila saya menyedari Google telah melakukannya, saya cuba untuk membawa ia ke tahap yang seterusnya,” kata Tukrel yang dipetik dari portal Tech 2.

Pelajar 16 tahun dakwa enjin carian ciptaannya lebih tepat dari carian Google

Pelajar itu mendakwa enjin cariannya lebih baik dari Google kerana ia bukan sahaja mengambil kira akaun lokasi dan rekod layaran, tetapi ia juga cuba untuk memahami konteks dan makna.

Oleh itu, enjin carian yang dicipta oleh Tukrel akan memberi hasil carian yang lebih relevan dengan personaliti pengguna.

Difahamkan, Tukrel memperoleh idea itu ketika menjalani latihan intership di firma Adtech IceCream Labs di Bengaluru, India.

Projek pembangunan Turkel termasuk sebuah komputer dengan sekurang-kurangnya 1GB memori penyimpanan, persekitaran pembangunan python-language, program spreadsheet dan akses kepada Google dan New York Times.

Bagaimanapun, penilaian projek itu masih dijalankan,

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang