Nuffnang

Saturday, 29 August 2015

PBR : Pokok Mulberry

entri kali ini aku nak cerita pokok Mulberry yang aku tanam dalam polibeg beberapa bulan lepas dah tumbuh. Memandangkan menanam ini cuma hobi taklah aku 100% berada di belakang rumah. aku jenguk cuma nak siram pagi dan petang je.

nampaknya semua yang aku tanam dalam polibeg ni menjadi. jiran aku yang sering melawat projek belakang rumah aku ni. sejak akhir-akhir ni pun aku lihat jiran aku beli tomato dan pokok markisa untuk dia tanam. 

punyalah aku cemburu kakak sebelah rumah aku ini dah tanam pokok markisa hahahahahah aku cemburu dia tanam dulu dari aku pulak.. aku memang nak tanam pokok markisa ni tapi tak tau nak beli kat mana.



Pokok Mulberry aku dah tanam dalam pasu. Kawan aku suruh tanam atas tanah tapi aku nak juga tanam dalam pasu. sayang pasu kat belakang rumah ni tak diguna jadi aku guna sekurangnya ada juga hasil menghias di belakang rumah.

Sejak adik aku tahu aku ada tanam pokok Mulberry dia nak aku semai pokok mulberry untuk dia. 


Selingan kejap, Gambar kat atas nie pokok Habatus Sauda yang nenak aku tanam kat kampung. hahahahaha saja nak iklankan dia ada tanam pokok habatus sauda. aku mintak lah ngan nenek aku nie biji benih aku nak tanam. nanti kat entri yang akan datang aku ceritalah ye...

Aku ni jenis orang yang suka kongsi ngan budak opis aku apa yang aku tanam. aku tunjuk gambar pokok Mulberry nie kat mereka. bukan main seronok mereka ni. mereka kata kalau mereka tanam mesti mati. aku tanam semua menjadi. hahahaha tangan ada rezeki kata mereka. bagi aku senang je kalau nak tanaman senang tumbuh. kena banyak membaca pasal nak menanam nie. kalau tak ada ilmu memang lah apa yang kita tanam tak tumbuh.

mereka tanya aku guna hormon ke tidak nak bagi cepatkan akarnya tumbuh. aku tak gunapun hormon tu hahahah aku rendam batang tu dalam air 3 hari. lepas tu baru aku tanam dalam polibeg. Tempat aku menanam nie bawah pokok suasana nya redup redup manja getoh...

bila aku traveling aku biar lah jer.. nasib baik ada jiran prihatin mereka ada juga siram pokok pokok aku nie. Thank Abang Kamil kerana sudi siram siram. hahahha




Aku semai 5 batang Mulberry ni untuk adik, sepupu dan ada 2 orang budak opis aku nie minta aku tanam untuk mereka. Lepas ni aku nak berjual tiada lagi FOC. hahahahah

Dalam aku sibuk-sibuk cari herba ke sana ke mari setiap hari sabtu. ada dua polibeg pokok Mulberry yang aku semai ini berbuah. 



aku memang terkejut dengan pokok mulberry ni berbuah. Hahaha kecik kecik dah berbuah.

berita pokok berbuah ni aku whatapps ngan adik aku. punya lah dia gembira. hahahahaha

Aku tak sabar nak makan buah mulberry nie nanti.. tak payah nak ke pasar cari buah petik je dari belakang rumah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang