Nuffnang

Monday 27 July 2015

Ketuhar gelombang mikro dan Bahayanya

Ketuhar Gelombang Mikro ( Microwave )


Mengapa orang bimbang tentang radiasi gelombang mikro?

Ketuhar gelombang mikro yang digunakan setiap hari di restoran, kafeteria, ruang istirehat, dapur, bar snek, dan rumah-rumah. Sesetengah pengguna ketuhar gelombang mikro boleh mengambil berat tentang bahaya kesihatan yang berpotensi daripada pendedahan kepada kebocoran radiasi gelombang mikro. Anda boleh membantu untuk menjaga anda terdedah kepada tenaga gelombang mikro sekurang-kurangnya dengan menjaga ketuhar gelombang mikro anda dalam keadaan yang baik.


Bagaimana ketuhar gelombang mikro berfungsi?

Di dalam ketuhar gelombang mikro, makanan dimasak dengan mendedahkan kepada radiasi gelombang mikro. Ketuhar gelombang mikro adalah satu bentuk frekuensi radio (RF) tenaga elektromagnet. Apabila tenaga ini bersentuhan dengan makanan, tenaga yang diserap menyebabkan molekul air dalam makanan untuk berputar. Gerakan ini menyebabkan geseran antara molekul dan menghasilkan peningkatan pesat dalam suhu. Tenaga gelombang mikro yang dihasilkan oleh magnetron itu dipindahkan ke rongga ketuhar melalui seksyen pandu gelombang (2450 MHz (megahertz) bagi kebanyakan ketuhar konvensional). A kacau mod merebak tenaga gelombang mikro yang lebih kurang sama rata di seluruh ketuhar.

Microwave oven

ketuhar gelombang mikro
Sebagai Kesihatan Kanada menyatakan, "Ketuhar gelombang mikro tidak boleh dikelirukan dengan sinar-X atau lain-lain bentuk sengit tenaga. ketuhar gelombang mikro yang dihasilkan oleh microwave oven tidak menyebabkan makanan atau ketuhar itu sendiri untuk menjadi radioaktif".


Ketuhar gelombang mikro boleh bocor radiasi?

Kesihatan Kanada menyatakan bahawa "beberapa tenaga gelombang mikro mungkin keluar dari ketuhar anda semasa anda menggunakannya, tetapi ini akan menimbulkan risiko kesihatan yang tidak diketahui, selagi ketuhar itu diselenggara dengan baik." Meterai pintu lama atau rosak adalah sebab-sebab yang paling biasa kebocoran radiasi gelombang mikro. Penyalahgunaan Mekanikal, satu pengumpulan kotoran, atau haus dan lusuh daripada penggunaan berterusan boleh menyebabkan meterai pintu menjadi kurang berkesan.


Bagaimanakah sinaran yang diukur di luar gelombang mikro?

Radiasi gelombang mikro diukur sebagai 'ketumpatan kuasa' dalam unit milliwatts per sentimeter persegi (mW / cm2) yang pada dasarnya adalah kadar tenaga yang terdapat dalam satu sentimeter persegi. Peralatan khas yang diperlukan untuk mengesan dan mengukur kebocoran.


Apakah yang akan berlaku kepada orang-orang yang menggunakan perentak jantung ketika mereka berhampiran ketuhar gelombang mikro?

Sebagai Kesihatan Kanada menyatakan:. "Sesetengah model awal perentak jantung adalah mendapat gangguan dari ketuhar gelombang mikro Penambahbaikan dalam melindungi dan penapisan perentak moden dan pengurangan tahap kebocoran dari ketuhar gelombang mikro yang lebih baru telah dikurangkan atau dihapuskan kebimbangan ini Kebanyakan model hari ini. tidak terjejas berada dekat dengan ketuhar gelombang mikro, selama kebocoran itu adalah dalam had yang ditetapkan oleh peraturan. Sesiapa kesihatan Kanada dengan perentak jantung yang mendapat ketidakselesaan pening atau pengalaman sekitar ketuhar gelombang mikro patut menghindarinya ketuhar dengan segera dan berunding dengan penjagaan kesihatan profesional. "


Apakah antara langkah-langkah keselamatan umum untuk ketuhar gelombang mikro?
Tips keselamatan untuk operasi ketuhar gelombang mikro:

  • Ikut arahan pengilang untuk prosedur operasi dan langkah-langkah keselamatan. Sebarang salah guna oven boleh menyebabkan kecederaan peribadi.
  • Seperti yang dinyatakan di atas, orang yang menggunakan perentak jantung moden tidak mengalami kesukaran apabila berhampiran ketuhar gelombang mikro yang dalam keadaan yang baik. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai masalah atau gejala notis (contohnya, pening atau rasa tidak selesa), beralih daripada gelombang mikro dengan segera dan berunding dengan doktor anda.
  • Semak untuk melihat bahawa meterai pintu dan permukaan bahagian dalam pintu dan rongga ketuhar bersih selepas setiap kali digunakan.
  • Membaiki atau menggantikan mana-mana gelombang mikro yang tidak dalam keadaan yang baik.
  • Pembaikan hanya boleh dilakukan oleh pegawai perkhidmatan yang layak.
  • Jangan gunakan gelombang mikro jika pintu tidak ditutup (contohnya, bengkok, meleding atau rosak dalam apa cara sekalipun).
  • Jangan melumpuhkan atau oleh-lulus mana-mana kunci keselamatan.
  • Jangan masukkan objek melalui lubang atau sekitar meterai pintu.

Tips keselamatan untuk penyelenggaraan ketuhar gelombang mikro termasuk:

  • Berhati-hati untuk memastikan tiada kerosakan berlaku kepada sebahagian daripada membuat hubungan oven dengan pintu atau pintu anjing laut.
  • Pembaikan hanya boleh dilakukan oleh pegawai perkhidmatan yang layak.
  • Jangan oleh-lulus saling kunci pintu.

Tips keselamatan untuk pembaikan dan pengujian ketuhar gelombang mikro dan komponen mereka termasuk:
  • Hanya kakitangan perkhidmatan yang berkelayakan harus cuba pembaikan dan / atau pengujian ketuhar gelombang mikro dan komponen mereka.
  • Kakitangan perkhidmatan perlu sedar risiko yang berkaitan dengan pendedahan kepada tenaga gelombang mikro apabila melakukan ujian atau pembaikan.
Pastikan pelarasan voltan digunakan, penggantian komponen penjanaan kuasa gelombang mikro, merungkai komponen ketuhar, dan refitting dari pandu gelombang yang dilakukan oleh orang-orang yang dilatih khusus untuk tugas-tugas tersebut. Jangan menguji komponen kuasa gelombang mikro menjana tanpa beban yang sesuai berhubung dengan output. Kuasa yang dijana tidak harus dibenarkan untuk memancarkan bebas ke kawasan yang diduduki.

Adakah terdapat mana-mana standard yang berkenaan dengan ketuhar gelombang mikro?

Kesihatan Kanada menubuhkan Radiasi Pemancar Peranti Peraturan, di bawah Akta Radiasi Pemancar Peranti untuk "mengawal reka bentuk, pembinaan dan fungsi ketuhar gelombang mikro yang dijual, disewa atau diimport ke Kanada."

Bahagian III (Microwave Oven) daripada Sinaran Emitting Peranti Peraturan-Peraturan (CRC, C. 1370) menetapkan had berikut untuk kebocoran sinaran pada 5 cm dari permukaan ketuhar gelombang mikro:


  • 1.0 mW / cm2 dengan beban ujian
  • 5.0 mW / cm2 tanpa beban ujian


Maklumat mengenai peralatan untuk mengukur kebocoran ketuhar gelombang mikro boleh didapati dari pembekal dan pengeluar instrumen tersebut. Sinaran Emitting Peranti Peraturan memerlukan alat pengukur mestilah mampu mengukur kepadatan kuasa 1.0 mW / cm2 dengan ketepatan ± 2dB atau yang lebih baik dan mempunyai petunjuk dengan masa tindak balas tidak lebih besar daripada 3 saat.

Orang yang terdedah kepada radiasi gelombang mikro atau frekuensi radio juga mungkin ingin berunding Kesihatan Kanada Keselamatan Kod 6: Garis Panduan Radiofrequency Pendedahan Kesihatan Kanada

Kesihatan Kanada menyatakan:. "Had yang dinyatakan dalam garis panduan ini adalah berdasarkan kepada kajian semula berterusan kajian sains pada kesan kesihatan tenaga RF Menggunakan data daripada kajian ini, Kesihatan Kanada menetapkan had pendedahan awam untuk termasuk margin keselamatan konservatif antara had pendedahan dan had yang sebenar untuk kesan kesihatan yang berpotensi yang buruk. "

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang