Nuffnang

Sunday 9 November 2014

Singapore Airlines menolak tawaran pengambilalihan Tiger Airways

Singapore Airlines Ltd (SIA) tidak sedang mempertimbangkan pengambilalihan penuh milik sebahagiannya-syarikat penerbangan tambang murah Tiger Airways, meskipun terdapat peningkatan pegangan dalam firma itu, ibu bapa ketua eksekutif Goh Choon Phong berkata pada hari Jumaat.

SIA berkata pada Oktober bahawa ia akan meningkatkan sahamnya di Tiger kepada kira-kira 55% dari 40%. Ia berkata ia juga akan membeli sehingga S$ 140,000,000 (RM361 juta) dari S$ 234,000,000 terbitan hak, dengan pegangannya setinggi 71%.

"Pada masa ini, tawaran pengambilalihan tidak sedang dipertimbangkan," kata Goh pada taklimat kepada penganalisis, sehari selepas SIA melaporkan keputusan suku keduanya.

Goh berkata tumpuan SIA adalah untuk melakukan apa yang perlu untuk Tiger untuk kembali ke kesihatan kewangan, dan memastikan ia jatuh sejajar dengan strategi orang tua yang mempunyai kehadiran yang kukuh dalam segmen tambang murah melalui Tiger, serta sederhana hingga panjang mengangkut kos rendah unit Scoot.

Saham harimau ini telah menjunam 40% dalam tempoh tiga bulan yang lalu. Syarikat penerbangan itu menempah kerugian pada setiap tiga tahun terakhir, termasuk rekod S$ 223,000,000 dalam tahun berakhir Mac.

Termasuk terbitan hak yang dirancang, Tiger akan telah mengumpul kira-kira S $ 900 juta kurang daripada lima tahun. - Reuters, 7 November 2014.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang