Nuffnang

Tuesday 11 November 2014

Omega-3 boleh membantu perokok berhenti merokok: kajian

Dengan mengambil suplemen omega-3 mengurangkan keinginan nikotin dan bilangan rokok yang dihisap setiap hari, menurut pertama-of-seumpamanya kajian yang dijalankan di University of Haifa.

"Bahan-bahan dan ubat-ubatan yang digunakan pada masa ini untuk membantu orang ramai mengurangkan dan berhenti merokok tidak begitu berkesan dan menyebabkan kesan buruk yang tidak mudah untuk mengatasi," kata penulis kajian Dr Sharon Rabinovitz Shenkar, ketua program ketagihan di Universiti Haifa ini sekolah jabatan kriminologi dan makmal psychopharmacology di Bar-Ilan. "Hasil kajian ini menunjukkan bahawa omega-3, ialah suplemen pemakanan yang murah dan mudah didapati dengan hampir tiada kesan sampingan, mengurangkan merokok secara signifikan."

Merokok terkenal dalam komuniti saintifik untuk mengurangkan asid lemak di dalam otak, terutamanya omega-3.

Ini boleh membawa kepada kerosakan sel otak, menurut kajian itu, mengganggu penghantaran maklumat di kawasan otak yang berkaitan dengan kesenangan dan kepuasan, menurut kajian.

"Kajian awal telah membuktikan bahawa ketidakseimbangan dalam omega-3 juga berkaitan dengan kesihatan mental, kemurungan dan keupayaan untuk mengatasi tekanan dan tekanan," kata Dr Shenkar. "Tekanan dan tekanan, seterusnya, dikaitkan dengan keinginan untuk merokok. Ia juga dikenali bahawa tingkat stres dan ketegangan meningkat di antara orang-orang yang berhenti merokok. Di sebalik semua ini, hubungan antara semua faktor-faktor ini tidak pernah dikaji sehingga kini."

Dr Rabinovitz Shenkar bekerja dengan 48 peserta yang berusia 18 hingga 45 yang merokok sekurang-kurangnya 10 batang sehari dan purata 14 batang sehari. Rata-rata berusia 29 dan mereka semua mula merokok sebelum umur 18 tahun, yang bererti mereka telah masing-masing telah merokok selama rata-rata 11 tahun.

Mereka telah dibahagikan kepada dua kumpulan, satu daripadanya mengambil 2,710 mg asid lemak EPA sehari dan 2,040 mg asid lemak DHA setiap hari untuk sejumlah kira-kira lima kapsul omega-3 tambahan setiap hari, manakala lain diberi plasebo.

Selepas 30 hari, orang-orang yang telah mengambil suplemen omega-3 telah mengurangkan merokok mereka dengan dua batang rokok sehari, atau 11 peratus.

Yang penting, para peserta tidak diberitahu untuk berhenti merokok pada bila-bila masa semasa kajian.

Satu bulan selepas mereka berhenti mengambil makanan tambahan dan plasebo mereka, keinginan nikotin mereka tidak kembali kepada asas.

Penyelidikan ini diterbitkan dalam Journal of Psychopharmacology.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang