Nuffnang

Tuesday 11 November 2014

'Kesihatan' jus buah-buahan mempunyai tahap gula yang berbahaya, kajian menunjukkan

Jus buah-buahan yang dipasarkan kepada kanak-kanak sebagai sihat boleh mengandungi banyak gula seperti segelas Coca-Cola, menurut satu kajian baru.

Analisis lebih 200 jus, smoothie dan minuman buah-buahan oleh Tindakan kumpulan kesihatan di Gula mendedahkan lebih daripada satu perempat daripada minuman yang diuji mengandung sekurang-kurangnya sebanyak gula segelas Coca-Cola, dengan hingga enam sudu teh setiap kaca 250ml.

Penelitian yang dilakukan oleh kumpulan kempen itu mendapati pesalah yang paling teruk termasuk Dipilih oleh Anak Jus Tropika Dari Konsentrat, yang mengandungi 13 g gula setiap 100 ml, dan Tesco Kebaikan Slurper Apple & Pisang Buah Smoothie Snack Asda untuk kanak-kanak, yang mengandungi 16.1g gula per 100ml.

Kaji selidik itu melihat secara khusus pada jus yang bertujuan untuk kanak-kanak atau dipasarkan sebagai kotak makanan-friendly. "Ia merupakan satu skandal yang lengkap yang minuman ini dipasarkan kepada kanak-kanak dan ibu bapa seolah-olah mereka adalah 'sihat'; ini harus dihentikan, "kata Profesor Graham MacGregor, pengerusi Tindakan Gula.

"Kita perlu berhenti wabak obesiti kanak-kanak di Britain semakin meningkat di luar kawalan," kata Profesor MacGregor.

Ahli jantung Aseem Malhotra memberi amaran bahawa sebagai tambahan kepada kerosakan gigi, terdapat semakin banyak bukti saintifik bahawa pengambilan minuman manis biasa boleh dikaitkan dengan peningkatan risiko diabetes jenis 2 dan penyakit jantung. "Jus buah-buahan dan smoothie tidak harus menjadi sebahagian daripada diet yang seimbang yang sihat," katanya.

Tindakan ke atas Gula telah dipanggil untuk pengilang untuk mengurangkan jumlah gula mereka menambah produk mereka, dan bagi Kerajaan untuk menarik balik nasihatnya bahawa segelas kecil jus buah-buahan tanpa gula boleh mengira ke arah cadangan buah dan sayuran.

PA: Menurut satu kajian baru, jus buah-buahan yang dipasarkan kepada kanak-kanak sebagai sihat boleh mengandungi banyak gula seperti segelas Coca-Cola © PA Menurut satu kajian baru, jus buah-buahan yang dipasarkan kepada kanak-kanak sebagai sihat boleh mengandungi banyak gula seperti segelas Coca-Cola

Tetapi British Lembut Persatuan Minuman berpendapat penggunaan jus buah-buahan di UK disamakan dengan rata-rata hanya 45ml sehari seorang - menyumbang hanya satu peratus daripada kalori dalam makanan British purata.

"Jus buah-buahan adalah sumbangan yang berguna ke arah-a-hari lima kami," kata Ketua pakar pemakanan Kesihatan Awam England Alison Tedstone. Tetapi ia disyorkan hanya 150ml sehari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang