Nuffnang

Friday 31 October 2014

Pencipta wajah seram



PEKERJA rumah kebajikan Nikki Shelley, 33, mempunyai minat unik apabila menggunakan cat wajah untuk mengubah mukanya sehingga menyerupai pelbagai watak menakutkan, termasuk hantu serta zombi, malah hasil tangannya kini semakin popular di Facebook sehingga turut mendapat perhatian pakar kesan khas siri fiksyen sains popular BBC, Doctor Who dan Torchwood.

Ibu tiga anak itu yang mempelajari sendiri kemahiran melukis muka nyata terkejut dengan perhatian diterimanya.

“Saya melakukannya kerana minat tanpa menyangka ia mampu mendapat reaksi sebegini. Saya tidak membuat apa-apa perancangan ketika menyolek wajah, sebaliknya membiarkan saja kreativiti mengambil alih pergerakan tangan saya,” katanya.

Nikki berkata, minat itu bermula selepas mengecat wajah tiga anaknya - Taylor, 13, Leah, 11, dan Kaiden, sembilan - untuk Halloween tanpa menyangka itu sebenarnya bakat terpendam.

Hasil kerja yang dimuat naik ke Facebook mendapat pujian lebih 1,000 pengguna media sosial itu dan keluarganya termasuk suami, Craig, 37, kagum dengan bakatnya sehingga menganggap rugi jika tidak menjadikannya kerjaya profesional.

“Pada mulanya saya mengecat wajah anak untuk Halloween. Kemudian saya cuba pula menyolek muka Craig. Lama-lama saya mengecat muka sendiri dan cuba memikirkan pelbagai kaedah untuk menghasilkan wajah berbeza dan unik,” katanya.

Menurutnya, idolanya yang juga pereka prostetik, Neill Gorton turut tertarik dengan bakatnya dan memintanya menyertai persidangan The Prosthetics Event di Birmingham sebagai tenaga pengajar, bulan depan.

“Ini memang peluang besar untuk saya. Tidak pernah saya terbayang mampu menjadi pengajar dalam acara dikendalikan Gorton.

“Memang tempoh 18 bulan lalu sungguh menyeronokkan dan kini saya berpeluang pula belajar menghasilkan prostetik. Siapa tahu? Mungkin satu hari nanti saya berpeluang menggunakan bakat ini untuk rancangan televisyen atau filem,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang